#سوال: آیا  عقل برای تعین همه مصالح زندگی انسان  کافی ست؟ 


در تدابیر فردی و جزئی مثل انتخاب دوست، انتخاب رشته، انتخاب شغل، انتخاب همسر  و معاشرت و تفریح و... عقل برای انسان مدد بسیار بزرگی ست و البته انسان گاهی به مشورت با دیگران هم احتیاج پیدا میکند.


اما همیشه عقل به تنهایی کارآمد نیست.  

#موارد_ناکارامدی_عقل:


#مسائل_کلی_و_وسیع: تا به حال فیلسوفان متعددی  بیان کرده اند  که راه رسیدن به سعادت توسط عقل را یافته اند  و جالب است که هیچ  دوفیلسوفی  نظر مشابه ندارند.  و این بدین معناست که سعادت  و شقاوت برای عقل مبهم هستند پس عقل چطور میتواند برای رسیدن به مسئله ای که آن را نمیشناسد برنامه ریزی کند؟ بنابراین برای مسائلی در سطح  کلی و وسیع  عقل به تنهایی کارآمد نیست.


#مسائل_اجتماعی: انسان  موجودی ست اجتماعی و باید تکلیفش در برابر  خیلی از مسائل روشن باشد  از طرفی  نمیتواند  سعادت  و آرمان  و کمال خود را به طور مستقل دنبال کند بلکه این ها وابسته است به سعادت  و آرمان  و وسایل دیگران و کمال خود را باید در شاهراهی  جستجو کند  که جامعه را به سعادت برساند 



#بعد_معنوی_انسان: اگر مسئله روح و جاودانگی و حیات ابدی و تجربه نداشتن عقل نسبت به ازل و ابد در نظر بگیریم، متوجه میشویم انسان با عقل نمیتواند به هدف نهایی برسد و نیازمند یک ایدئولوژی است.  بخصوص از زمانی که با توسعه جوامع و مسائل اجتماعی اختلافات پیش آمده.  نیاز به ایدئولوژی یا به اصطلاح دین"شریعت" بیشتر شد.